Trendek

A fogyasztási szokások hatása és változása a cserépkályhák és kandallók megjelenésére.

(Készült a Kamine & Kachelöfen kiadványban megjelent cikk alapján)

Egyes, a divatszakmában jártas szakemberek szerint a viszonylag rövid életű divatirányzatokkal ellentétben vannak olyan tartós változások a fogyasztási szokásokban, amelyeket hosszú ideig, akár 50 évig is hatnak. Ezeket a változásokat megatrendeknek szokták nevezni.

Az 1950 – 2000 közötti időszak 
Ilyen megatrend volt például 1950 – 2000 közötti időszak, amikor az automatizálás, a szakismeretek bővülése, a globalizáció, a szórakozási lehetőségek kiterjedése valamint a fogyasztás jelentős bővülése határozta meg a fogyasztási szokásokat. Ebben az időszakban elterjedtek a határozott, markánsan kifejező színek, mint a fekete (erő, hatalom) és fehér (ártatlanság) valamint a hagyományos barna és fenyőzöld szinek.

Új megatrend forduló
Az új megatrend ezzel szemben több tekintetben ellentétes. Előtérbe kerül az információs háló, a szociális érzékenység, a környezeti felelősség, és erős egészségtudatosság, ami felértékeli a sport és pl. a biotermékek szerepét. Ezzel az értékváltással együtt változik a színskála is. A jelenlegi trendben a színpalettát a barna árnyalatai uralják, a finom homok árnyalattól (elégedettség, nyaralás) a meleg sötét barnáig (megállapodottság, biztonság). Az autóipar már reagált erre, és a fehér autók helyett új barna palettával álltak elő.


Általánosságban a következő években a színek jelentősen veszíteni fognak intenzitásukból, tiszta de árnyalatokban gazdag, egymáshoz illő kompozíciók terjednek el. A fémek felületét csiszolják, kefélik, kalapáljak vagy vésik, a kerámia csempék 3 dimenziósak lesznek, a faanyagok dekoratív erezetet mutatnak, és a csiszolt kristályok ismét erősen kedveltekké válnak. Kerek, organikus formák váltják a sarkos formákat. Miközben a szögletes formák bizonyos merevséget és hűvösséget sugároznak, addig az organikus formák a biztonság érzetét nyújtják. Az anyagoknál az őszinteség jelentkezik be: a fa fa legyen, a kerámia legyen kerámia, a bőr pedig bőr. A nemes anyagok, mint a selyem vagy a kasmír versenyeznek a hagyományos lennel vagy batiszttal.

Különböző stílusok:

A megatrend egymást erősítő hatásainak látható megnyilvánulásaként három különböző lakásstílus, és ezekhez illeszkedő kandalló és cserépkályha stílus ad lehetőséget választásra. Az első az urbánus Metropolitan, amely az un. Loft-ok, az egykori raktárépületek és régi villák nagyméretű tereit rendezi be individuális módon egyedi formatervezésű darabokkal. Könnyen tisztítható, nagy felületű kerámiakályhák vagy nyitott tűzterek jól megfelelnek a nagyvárosban lakók igényeinek.

A Capucchino-Lifestyle a modern, fiatalos vidéki házak stílusa, amely kombinálja a csúcstechnikát a régi használati tárgyakkal. Lágy színű bútorokat kombinálnak örökölt darabokkal, amelyeken jól látszik a használat nyoma, és történetük van. A hangsúlyokat kevésbé a színek fejezik ki, inkább a szokatlan anyag párosítások mutatják meg a lakók individualitását. A cserépkályhák vagy kandallók ebben a berendezkedésben a családi élet központját jelentik nagy méretű ülőpadjaikkal, vagy reneszánsz illetve biedermeier élőképek alapján a legmodernebb technikával megépített formában.


A Green life élet- és lakóstílusban jelenik meg leginkább a tartósság iránti igény. A következetesen alkalmazott természetes anyagok kitűnő kézműves munkával elkészítve jelentik ennek a stílusnak a filozófiáját. Sokszor a lakóterek kandallói, cserépkályhái csak az év néhány napján töltik be eredeti funkciójukat a fűtést, a céljuk a kellemes közérzet biztosítása a sötét téli napokon. Az organikus formák és a kályhaépítő mester egyedi kézimunkája teszi a „zöld” lakberendezés csúcspontjává a kályhát.

A Vitálkályha studiónál a kályhák tervezésekor messzemenően figyelembe vesszük a  fentiek szerint átalakuló értékválasztást, valamint az ezzel változó szín és formai trendeket.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése